Kuinka päästä sokerikoukusta eroon?

Kuinka päästä sokerikoukusta eroon?

Meistä useimmat ovat tahtomattaan himojensa vankeja

Kuulostaako tutulta? Aamulla vielä vannoi parantavansa tapansa, mutta pitkän ja stressaavan päivän jälkeen mieliteot ottavat illalla vallan, hetkellisen mielihyvän jälkeen jälleen kaduttaa. 

Herkuttelukin kuuluu elämään, mutta haluamme tehdä sen omilla ehdoillamme ja kohtuudella. Nappaa 5 kultaista vinkkiä herkkuhimojen selättämiseen. 

1. Kaikki lähtee tasaisesta ateriarytmistä  

Tätä emme voi korostaa liikaa. Nälkäisenä mielihalut epäterveelliseen ruokaan ovat voimakkaampia, sillä alhainen verensokeri ohjaa aivoja himoitsemaan nopeasti imeytyviä kaloreita kuten sokeria, vaaleita jauhoja ja rasvaisia tuotteita. Syö neljä-viisi kertaa päivässä terveellisesti ja huomaat nopeasti himojen helpottaneen.

2. Juo riittävästi vettä 

Jano sekoitetaan helposti nälkäsignaaliin. Juo vettä pitkin päivää.

3. Pidä kaapeissa terveellisiä herkkuja 

Jos joka tapauksessa päädyt herkuttelemaan, voit tehdä sen myös ilman syyllisyyttä. Pohdi ajatuksella, mitkä terveellisesti vaihtoehdot maistuvat sinusta hyvältä ja varaa niitä riittävästi kaappiin. Kokeile esimerkiksi hedelmäsalaattia, smoothieita, suklaista proteiinipatukkaa tai eri makuisia purukumeja.

4. Ohjaa ajatuksia muualle 

Herkuttelulla voidaan palkita itseä päivän töistä suoriutumisesta tai piristää mieltä, kun elämä kolhii. Monesti myös tylsyyteen napostellaan. Näissä tilanteissa avuksi voi olla esimerkiksi kävelylle lähteminen, ystävän kanssa puhelimessa rupattelu tai vaikka pelin pelaaminen. Kun tunteet yrittävät johtaa sinua, ohjaa sinä tunteita.

5. Mieti, mikä sinua motivoi

Olemme jokainen yksilöitä ja siksi ainoastaan vinkkien 1 & 2 voidaan todeta pätevän meistä jokaiseen. Säännöllinen ateriarytmi ja riittävä uni ja nesteytys ovat kaiken perusta. Kuitenkin näiden täydentämiseksi voit pohtia, mitkä tekijät motivoivat sinua kaikkein eniten omiin tavoitteisiisi pääsemisessä. Motivoiko sinua onnistunut treeni, ruokavaliossa pysyttyjen päivien lukumäärä, muiden urheilijoiden tuki vai kenties jo huomatut tulokset? Meistä jokainen janoaa - ja tarvitsee onnistumisia. Hae siis mielihyvää ja onnistumisen kokemuksia myös muilta elämän osa-alueilta, jotta myös tähän projektiin sitoutuminen on helpompaa.  

Tutustu tästä 3kk ruokavalioomme!

Aina hyvinvointi edellä - ulkonäkö tulee kaupan päälle.